دیدگاه مردم در کشور های مختلف جهان نسبت به ازدواج همجنس گرایان

این گزارش در تاریخ 6 آذر ماه 1402 در وب سایت پیو که یکی از مراکز پژوهشی و آماری معتبر در سطح بین المللی است منتشر شده است و بررسی دیدگاه های مردم در کشور های مختلف جهان نسبت به موضوع ازدواج همجنس گرایان را ارائه داده است. در این پژوهش نگاهی آماری به همراه نگرش های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس چندین نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پیو که در 32 کشور طی دو سال گذشته انجام شده است، نگرش ها در مورد ازدواج همجنس گرایان در سراسر جهان بسیار متفاوت می باشد. در کشور سوئد 92 درصد بزرگسالان از ازدواج قانونی همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند، در حالی که در نیجریه تنها 2 درصد از مردم حامی این موضوع هستند.نمودار زیر نشان دهنده دیدگاه‌های مربوط به ازدواج همجنس‌گرایان در بین ۳۲ کشور در سراسر جهان می باشد.

دیدگاه مردم در کشور های مختلف جهان به ازدواج همجنس گرایان

در ایالات متحده، جایی که دادگاه عالی در سال 2015 ازدواج همجنس گرایان را در سطح ملی قانونی کرد، 63 درصد بزرگسالان از آن حمایت می کنند و 34 درصد با آن مخالف هستند. اما دیدگاه ها در امتداد خطوط سیاسی و جمعیتی به شدت شکاف دارند.برای مثال، دموکرات‌ها و احزاب مستقل که به حزب دموکرات تمایل دارند، تقریباً دو برابر بیشتر از جمهوری‌خواهان متمایل به حمایت از حقوق ازدواج همجنس‌گرایان هستند.در زیر نگاهی دقیق‌تر به تفاوت نگرش‌ها درباره ازدواج همجنس‌گرایان در سراسر جهان، بر اساس نظرسنجی‌ها نشان داده شده است. این تحلیل به چگونگی تغییر نگرش ها بر اساس جغرافیا، عوامل جمعیتی، ایدئولوژی های سیاسی، مذهب و همچنین چگونگی تغییر دیدگاه ها در طول زمان پرداخته شده است.

عوامل جغرافیایی چه تاثیری در نگرش به ازدواج همجنس گرایان داشته است

دیدگاه مردم در کشور های مختلف جهان به ازدواج همجنس گرایان

اروپا

مردم اروپای غربی به عنوان حامیان سرسخت ازدواج همجنس گرایان شناخته می شوند. حداقل هشت نفر از هر ده بزرگسال در سوئد (92%)، هلند (89%)، اسپانیا (87%)، فرانسه (82%) و آلمان (80%) از آن حمایت می‌کنند.در ایتالیا، جایی که مسائل مربوط به حقوق همجنس‌گرایان در سرفصل اخبار بوده است، 73 درصد از بزرگسالان، طرفدار قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان هستند، اگرچه در آن کشور این امر قانونی نیست.حدود سه چهارم (74 درصد) بزرگسالان در بریتانیا نیز از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند. این عمل در انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی قانونی است، اگرچه این قوانین در زمان های مختلف در دهه گذشته تصویب شده اند.در آن سوی طیف در اروپا، تنها 41 درصد از بزرگسالان در لهستان و 31 درصد در مجارستان از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند. در هر دو کشور، ازدواج همجنس‌گرایان قانونی نیست و البته یکی از موضوعات پر چالش در این جوامع بوده است.

قاره آمریکا

در آمریکای شمالی، حدود هشت نفر از هر ده کانادایی (79 درصد) از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند، همانطور که 63 درصد در ایالات متحده و مکزیک از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند. ازدواج همجنس گرایان در هر سه کشور قانونی است.در آمریکای جنوبی، 67 درصد آرژانتینی ها و 52 درصد برزیلی ها از حق ازدواج همجنس گرایان حمایت می کنند و در هر دو کشور نیز این عمل قانونی است.

آسیا و اقیانوسیه

در این قاره، استرالیا و ژاپن بالاترین میزان حمایت از ازدواج همجنس گرایان را دارند. سه چهارم بزرگسالان در استرالیا و تقریباً هفت نفر از هر ده نفر (68 درصد) در ژاپن موافق ازدواج قانونی همجنس‌گرایان هستند. این در حالی است که استرالیا ازدواج همجنس گرایان را قانونی کرده است، اما در ژاپن این کار غیر قانونی است.دیدگاه‌ها نسبت به قانونی کردن ازدواج همجنس‌گرایان در ویتنام مثبت است و 65 درصد از آن حمایت می‌کنند ولی در عین حال این عمل در این کشور غیر قانونی است.در هند، 53 درصد از بزرگسالان می گویند ازدواج همجنس گرایان باید قانونی باشد، در حالی که 43 درصد با آن مخالف هستند. دادگاه عالی هند اخیرا درخواست قانونی برای ازدواج همجنس گرایان را رد کرده است. همچنین در تایوان، 45 درصد از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند. تایوان تنها کشوری در آسیا است که ازدواج همجنس گرایان در آن قانونی است.در کره جنوبی، ازدواج همجنس‌گرایان قانونی نیست، اگرچه برخی از قانون‌گذاران پیشنهاد کرده‌اند که این موضوع قانونی شود. در میان مردم کره جنوبی، 41 درصد موافق ازدواج قانونی همجنس گرایان و 56 درصد مخالف آن هستند.مردم اندونزی به شدت با قانونی شدن ازدواج همجنس گرایان مخالف هستند. تقریباً از هر ده نفر 9 نفر (92 درصد) با اجازه ازدواج همجنس‌گرایان مخالف هستند.

آفریقا و خاورمیانه

آفریقای جنوبی تنها کشور قاره آفریقا است که ازدواج همجنس‌گرایان در آن قانونی است و آن را در سال 2006 تدوین کرده است.نیجریه و کنیا کمترین حمایت را در میان مناطق آفریقایی از موضوع ازدواج همجنس گرایان دارند. در نیجریه، جایی که همجنس گرایی غیرقانونی است، تنها 2 درصد از بزرگسالان می گویند که از ازدواج همجنس گرایان حمایت می کنند و در کنیا فقط 9 درصد از آن حمایت می کنند.در خاورمیانه، 56 درصد از اسرائیلی ها نیز با قانونی شدن ازدواج همجنس گرایان مخالف هستند. وابستگی مذهبی و گرایش های سیاسی در حمایت از حقوق همجنس گرایان در اسرائیل بسیار تاثیرگذار است.

عوامل جمعیتی چه تاثیری در نگرش به ازدواج همجنس گرایان داشته است

سن

در 21 کشور مورد بررسی، بزرگسالان زیر 35 سال بیشتر از همتایان مسن خود می گویند که موافق قانونی کردن ازدواج همجنس گرایان هستند.بیشترین فاصله سنی در تایوان است. سه چهارم بزرگسالان تایوانی زیر 35 سال از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند، در حالی که تقریباً یک سوم فراد 35 سال به بالا از این موضوع حمایت می‌کنند.

جنسیت

نمودار نقطه‌ای نشان می‌دهد که در اکثر از کشور ‌های مورد بررسی در سراسر جهان، زنان بیشتر از مردان موافق ازدواج قانونی برای همجنس گرایان هستند.در 19 کشور مورد بررسی، زنان بیشتر از مردان اعلام کردند که از ازدواج قانونی همجنس گرایان حمایت می کنند.به عنوان مثال، در استرالیا، 83 درصد از زنان از این موضوع حمایت می کنند، در حالی که این رقم در مردان 67 درصد است.

تحصیلات و درآمد

در 22 کشور مورد بررسی، افراد با تحصیلات بیشتر نسبت به کسانی که تحصیلات کمتری دارند، از ازدواج همجنس گرایان حمایت بیشتری را اعلام می کنند.همچنین، افرادی که درآمدشان بالاتر از میانگین ملی بود، بیشتر از افرادی که درآمد کمتر از میانگین دارند، از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند.

دیدگاه مردم در کشور های مختلف جهان به ازدواج همجنس گرایان  دیدگاه مردم در کشور های مختلف جهان به ازدواج همجنس گرایان

ایدئولوژی های سیاسی چه تاثیری در نگرش به ازدواج همجنس گرایان داشته است

نمودار نقطه ای نشان می دهد که در بسیاری از کشورها، حمایت از ازدواج همجنس گرایان در تفکر سیاسی چپ بسیار بیشتر است. این امر به‌ویژه در ایالات متحده صادق است؛ جایی که لیبرال‌ها 54 درصد بیشتر از محافظه‌کاران می‌گویند که موافق اجازه دادن به همجنس‌ گرایان برای ازدواج قانونی هستند.در این کشور هایی که مورد بررسی قرار گرفته شدند، کسانی که دارای تفکر سیاسی چپ هستند به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی که دارای تفکر سیاسی راست هستند از اجازه دادن به همجنس گرایان برای ازدواج قانونی حمایت می کنند.تفاوت ایدئولوژیک در ایالات متحده بیشتر است، جایی که لیبرال ها 54 درصد بیشتر از محافظه کاران از ازدواج همجنس گرایان حمایت می کنند (90٪ در مقابل 36٪). با این حال، در 9 کشور مورد بررسی، اکثریت افراد راست و چپ از ازدواج همجنس گرایان حمایت می کنند.

دیدگاه مردم در کشور های مختلف جهان به ازدواج همجنس گرایان

مذهب چه تاثیری در نگرش به ازدواج همجنس گرایان داشته است

حمایت از ازدواج قانونی همجنس‌گرایان در کشور هایی که افراد بیشتری می‌گویند مذهب در زندگی‌شان اهمیت دارد، کمتر است و به طبع در کشور هایی که افراد کمتری مذهب را مهم می دانند، بیشتر است.

در نیجریه، 99 درصد از بزرگسالان می گویند که مذهب در زندگی آنها مهم است و تنها 2 درصد از ازدواج قانونی همجنس گرایان حمایت می کنند. در اندونزی، جایی که 100 درصد اندونزیایی ها معتقدند مذهب برای آنها مهم است، 5 درصد از ازدواج قانونی همجنس گرایان حمایت می کنند. در کشور سوئد، تنها 20 درصد از بزرگسالان مذهب را برای خود مهم می دانند و در عین حال92 درصد موافق اجازه ازدواج همجنس گرایان هستند.همچنین، افرادی که به یک مذهب وابسته نیستند به احتمال زیاد از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند.آمریکایی های غیر مذهبی (85 درصد) - به ویژه آتئیست ها (96 درصد) - از قانونی بودن ازدواج همجنس گرایان حمایت می کنند. پیروان پروتستان انجیلی (اونجلیسم) غیر اسپانیایی، کمترین حمایت را (30%) از این موضوع دارند. حدود دو سوم کاتولیک های ایالات متحده (65٪) از ازدواج همجنس گرایان حمایت می کنند و70٪ از پروتستان ها (به جز اونجلیسم) طرفدار ازدواج همجنس گرایان هستند.در برزیل، کاتولیک ها (56%) بیشتر از پروتستان ها (32%) از ازدواج همجنس گرایان حمایت می کنند.

در اسرائیل، بزرگسالان یهودی (41٪) بیشتر از مسلمانان (8٪) از ازدواج همجنس گرایان حمایت می کنند. در میان یهودیان اسرائیل، 4 درصد از کسانی که حریدی یا داتی (ارتودوکس) هستند، از ازدواج قانونی همجنس گرایان حمایت می کنند. همچنین 29 درصد از یهودیان ماسورتی (محافظه کار) و حدود سه چهارم یهودیان هیلونی (سکولار) از این موضوع حمایت می کنند.در نیجریه، مسیحیان و مسلمانان به طور مساوی با ازدواج همجنس گرایان مخالف هستند. (به ترتیب 97 و 98 درصد)

دیدگاه مردم در کشور های مختلف جهان به ازدواج همجنس گرایان

نگرش جوامع به ازدواج همجنس گرایان در طول زمان چه تغییراتی داشته است

مقایسه مستقیم این یافته‌های نظرسنجی جدید با نظرسنجی‌های گذشته در مورد اینکه آیا مردم موافق یا مخالف ازدواج همجنس‌گرایان هستند، دشوار است. نظرسنجی های قبلی مرکز تحقیقاتی پیو، بیشتر بر مذهب و تأثیر آن در جامعه متمرکز بود تا نگرش های سیاسی و امور بین المللی؛ همچنین در برخی کشور ها، مدل نظرسنجی (به عنوان مثال: چهره به چهره، به صورت تلفنی یا به صورت اینترنتی) در طول زمان تغییر کرده است.با این حال، مقایسه با نظرسنجی‌های انجام‌شده در آمریکای لاتین در سال‌های 2013-2014، در اروپا در سال‌های 2015-2017، و روند بلندمدت در ایالات متحده به طور کلی افزایش حمایت عمومی از قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان را در دهه گذشته نشان می‌دهد.

منبع:

www.pewresearch.org/short-reads/2023/11/27/how-people-around-the-world-view-same-sex-marriage

کد خبر 17500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =